Consumisme, precarietat, imposició cultural, foment dels rols patriarcals… El vostre Nadal és misèria!

Publicat el

Llums, publicitat, somriures…acció. La maquinària es torna a posar en marxa, un any més, per fer del Nadal el màxim exponent de la societat capitalista. Consum sense fre, relacions materials i perpetuació dels rols patriarcals, mentre ens venen una falsa felicitat. Una gran obra de teatre que intenta desdibuixar el context actual en què, com a joves, veiem perdre dia a dia la sobirania sobre les nostres vides i el nostre futur.

El bombardeig publicitari marca el calendari. Durant dos mesos tot està predestinat a instruir-nos per tal que es consumeixi sense consciència abans, durant i després de les festes nadalenques. Bon menjar i en grans quantitats, roba nova, colònies, viatges i oci de tot tipus. La missió encomanada és clara: comprar de tot i per a tothom, ni que no en tinguem cap necessitat. Així es reforça l’engranatge productiu que ens fa esclaus d’aquest model econòmic i social. Des d’Arran, denunciem i rebutgem la vida basada en el consum que se’ns imposa. Reivindiquem que tan sols cal comprar quan sigui necessari, sigui quina sigui l’èpòca de l’any. D’altra banda, tenim clar que les relacions interpersonals no es construeixen a través de regals materials marcats pel calendari capitalista, sinó a través d’allò que ens fa persones, és a dir, la solidaritat diària i la xarxa social que teixim juntes.

La globalització també està present en aquest “joc”. Per Nadal, com passa amb Halloween o Sant Valentí,  també veiem com la cultura tradicional catalana va en detriment, es desarrela i es deixa de fomentar. En canvi, es potencien les tradicions provinents del món anglosaxó, que ens homogenitzen i ens fan perdre la identitat cultural propia. I és que, a diferencia de nosaltres, tenen els mitjans per fer-ho: des de la indústria televisiva i cinematogràfica fins la publicitat. L’exemple més evident és la quantitat de “Pares Noels”  somrients que invadeixen els nostres carrers, tot imposant-nos l’american way of life a toc de campana. Tot plegat fomenta, encara més, el consumisme i la creació d’un sol món global capitalista amb un únic imaginari col.lectiu. Davant d’això, remarquem que la nostra identitat no està en venda. Per això defensem  les tradicions catalanes com a part de la nostra cultura popular.

Les joguines també són un pilar del Nadal. Denunciem com es perpetuen els rols imposats a cada sexe a través dels catàlegs dirigits als infants. Amb color rosa trobem les tasques de cura: la reproducció i criança dels infants a càrrec de nenes que porten cotxets i juguen a la cuineta mentre es maquillen. D’altra banda, i en color blau, nens que són metges, bombers i mecànics. Costa trobar nens i nenes que comparteixin joguines; i és que trobem nenes que fan de mares i princeses i nens que tenen feines qualificades. Aquest fet, aparentment innocent, socialitza els infants amb aquests esquemes tan ben definits que ajuden, al seu torn, a perpetuar tota la maquinària que del capitalisme i el patriarcat. Per això defensem que cal fomentar les joguines, en qualsevol època de l’any, que poteencin el joc creatiu i abstracte, que aboleixin els rols imposats pel patriarcat i que permetin el joc cooperatiu i compartit.

El treball precari també és protagonista entre el jovent durant el Nadal. Contractes temporals que ocupen milers de joves i que ens releguen a feines per sobreviure, mentre contribuïm a mantener el sistema criticat en bon funcionament. Com a joves, restem de nou al servei de grans empreses i franquícies per qui treballem a canvi de sous miserables. Exigim, doncs, contractes amb tots els drets laborals que ens pertoquen i amb sous dignes.

 Per tot això reiterem que el seu Nadal ens encadena. No creiem en la falsa felicitat que se’ns vol vendre durant aquestes dates. Som precàries però amb consciència i revolucionàries.

El vostre Nadal és misèria.Només Lluitant Tenim Futur!